söndag 27 november 2011

Sy mina hissgardiner - steg för steg!



Timmarna man har på sig att fota i dagsljus den här tiden på året är få och idag hann jag inte alls med som jag hade tänkt men en liten bild på våra julgardiner i matrummet kan jag i alla fall bjuda på. Eftersom det dimper ner frågor i min inbox lite då och då om våra hissgardiner så jag tänkte försöka mig på att förklara för er hur jag har sytt dem. Jag är absolut inte duktig på att sy men jag lovar att den här modellen är både lätt och går snabbt att sy, så behöver ni nya julgardiner fixar ni dessa på en kväll. 

Det började med att jag inte ville ha vanliga gardinstänger utan ville hänga gardinen inne i fönstersmygen och hittade då en spänngardinstång från Hasta som finns i två olika storlekar (60-90cm & 90-150cm) och som sedan går att reglera till exakt rätt fönsterbredd med hjälp av en fjäder. Supersmidigt och vill man sedan vara utan gardiner ibland så slipper man fula stänger och märken och stången kostar en dryg hundring.



1. Börja med att mäta innermåttet på ditt fönster och lägg på ca 5 cm i sömsmån. Till mina 115cm breda fönster klippte jag alltså till bitar som var 120 breda. Längden beror på hur långt du vill att gardinen ska hänga ner men jag gjorde mina 112cm långa inkl sömsmån och jag har använt mig utav linnetyg.

2. Sicksacka sedan runt hela tygstycket. 

3. Nu är det dags att plocka fram strykjärnet. Vik in en knapp cm av tyget, stryk och vik sedan in 1,5cm till och stryk igen. Upprepa detta på alla fyra sidor men var noga när du gör sista kanten på gardinens bredd så att den blir exakt så bred som fönstret är. Nåla om det behövs och sy sedan fast fållen med raksöm.

4. Nu är det dags att göra kanalen som stången ska träs in i. Då viker du över 6 cm tyg och syr fast det med en söm tvärs över hela gardinen (söm 1).

5. Sy sedan ytterligare en söm (söm 2) för att smala in kanalen något och få en snyggare avslutning ovanför stången. Denna söm sydde jag 1,5cm från toppen.

6. Sedan är det dags att klippa till två bitar sidenband. Också här beror det ju på hur långt du vill att gardinen ska hänga ner när den är färdig och hur stora rosetter du vill knyta men jag gjorde mina band 190cm och använde mig av 4cm breda band.

7. Sy sedan fast sidenbanden på gardinen (söm 3) och sy den ovanpå söm 1 så blir det snyggast. Jag sydde fast mina band 11 cm in från kanterna.

8. Nu är det färdigt och bara att hänga upp, rulla och knyta upp. Fler bilder på våra gardiner hittar du här och här.


Under dagens få timmar med dagsljus passade jag och lilla T på att fara ut i skogen och köra shettis. Mycket mysigt trots frånvaron av snö. Lilla Ts adventskalender är nu klar och i några utav paketen har jag slagit in små lappar med aktiviteter så som att åka till stallet, badhuset eller baka kakor. Ett litet tips till er som våndas över att hitta saker att fylla alla paket till barnens adventskalendrar. I kväll ska vi provsmaka min glögg, ska bli riktigt spännande! 

Om du är tävlingssugen så pågår just nu två fina tävlingar här på bloggen, du hittar dem här och här.

 Önskar er alla en riktigt skön 1:a advent! 

8 kommentarer:

  1. Men tusen tack för tipset:) Fast någon annan får sy, jag blir bara osams med maskinen;)


    Trevlig första advet raring!

    ps nu ska jag tävla:)))

    SvaraRadera
  2. Jag har samma relation till symaskinen som inlägget innan...Men det där såg överkomligt ut, toppen tips för jag är på jakt efter ngt liknande!

    SvaraRadera
  3. Wow vad enkelt det lät! Jag som tycker det är roligt att sy, fast bara enkla saker såklart.. ;) Då passar de här hissgardinerna perfekt!

    SvaraRadera
  4. Ditt inlägg kunde inte ha kommit lägligare, jag satt och retade mig över mina julgardiner igår så idag sprang jag och köpte tyg, band och gardinstänger på lunchen och nu sitter jag och syr enligt dina instruktioner! En gardin är klar och det gick ju faktiskt riktigt snabbt. Tusen, tusen tack för inspirationen!

    /Tina

    SvaraRadera
  5. Vilka fina hissgardiner!!!
    Så fort jag hör hissgardiner så tänker jag bara på när Titti Schultz skulle berätta om sina hissgardiner hi hi hi.
    Ska försöka ge mig på att sy sådana.
    Fina dörrkransar, jag brukade oxå göra sådana men jag hade lite en och tall i oxå :-)
    Tack för en mycket inspirerande blogg. kram

    SvaraRadera
  6. Superfina hissgardiner! Blir smått sugen på att prova att sy en till mina tjejers rum!!

    SvaraRadera
  7. Vad roligt! Kankse ska sy ett par gardiner till mamma i julklapp då. Jättebra inlägg :)

    SvaraRadera
  8. Hej! Jag vill vara med! Jag önskar mig en college 69 navy om jag skulle vinna en onepiece! Nu håller jag tummarna.. Kram!

    SvaraRadera

Annonser: