söndag 3 maj 2009

Dagens pyssel



Idag har vi haft ännu en underbar dag ute! Jag har klippt ner häcken, planterat en ny rabarberplanta och lekt med pinnar för att bättre kunna känna hur köksträdgården ska se ut. Nedersta bilden visar ungefär hur jag har tänkt. De fyra stående pinnarna är fruktträd, rektangeln längst bort är växthus, till vänster om växthuset är bärbuskar, rutan till höger är en av fyra upphöjda odlingsbäddar och de andra pinnarna markerar grusgångar. Det bara kliar i fingrarna att få sätta spaden i jorden, så till veckan bär det av till plantskolan för att köpa fruktträd! 
På huset har det också hänt saker, sambon har börjat byta fönster på övervåningen, byggt vindskivor och satt knutar men det hann tyvärr bli för mörkt att fota så bilder på det kommer en annan dag. 

5 kommentarer:

  1. Så vackert ni har det!!! Du måste njuta varje dag!!! Skall oxå köpa lite rabarber!!! Finns det nåt godare än rabarberkaka??? Ha en fin vecka nu!! Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Vad är det för fruktträd du ska plantera?
    Tycker det ser tätt ut mellan pinnarna, men vet ju inte hur många meter du har mellan.
    Har för mig att varje träd ska ha en radie på ca 4-5 meter, alltså ca 8 meter mellan varje träd.
    Tråkigt om det skulle bli för tätt, menar jag bara.
    Det är inte så roligt att behöva flytta träden när de börjar ge frukt.
    Annars tycker jag din planering ser bra ut, och vilket väder vi haft.
    Lycka till med allt!
    Helene

    SvaraRadera
  3. Åh va mysigt det låter med trädgård! Det vore drömmen det säger jag som inte ens har balkong....

    SvaraRadera
  4. Helene: Tusen tack för ditt råd! Jag upptäckte samma sak när jag satt och läste trädgårdsböcker, så lite längre mellanrum måste jag nog ha men samtidigt inte för långt för jag vill gärna att de nästan ska gå ihop när de är fullväxta.

    SvaraRadera
  5. Hej och tack för raderna hos mig. Härligt med sådan stor tomt och trädgårdspotential! Mycket att ta ställning till...till skillnad från den här lilla pjuttplätten ;-)

    Häftiga handtag i föreg. inlägg. Jag har lagt till sibes länk i min minneslista. En vacker dag åker våra hemska dörrar ut...då skall jag komma ihåg länken!

    Ha en fin kväll.

    Anna

    SvaraRadera

Annonser: